22 Ağustos, 2025

İLAHİ KOMEDYA


 

KİTAP İNCELEMESİ

***

KİTAP ADI: İLAHİ KOMEDYA

KİTAP YAZARI: DANTE ALIGHIERI

***

1265 yılında  İtalya’nın Floransa şehrinde doğan Dante Alighieri, şair ve siyasetçidir...

Cehennem, Araf ve Cennet ciltlerinden oluşan “İlahi Komedya” en bilinen eseridir…  

Bu eser, dünya edebiyat tarihinin en büyük eserlerinden biri ve modern İtalyancanın da temeli olduğu ifade edilir…

Miguel Asin Palacios, Dante’nin ölüm yıldönümü kutlamalarında bir kitap yayınlar…

Kitap, Dante’nin “İlahi komedya” sının, Müslümanların inancından aşırtma, intihal olduğu söylenir ve kıyamet kopar…

Çünkü Cennet, Cehennem ve Araf, biz Müslümanların inancında ve eserlerinde yer almaktadır…

Kısaca, Peygamberimizin miraca çıkışı ve gördükleri anlatılmaktadır…

İlahi komedyanın 28.manzumesinde anlatılan Cehennemdeki 8. Dairenin hileciler bölümünün 9 hendeği arabozuculuk ve bölücülük yapanlar kısmında Peygamberimiz ve Ali’ye işkence yapan zebani tasvir edilmektedir…

Dante, Miraç’ı araklayarak kendi dinine derlemesi etki alanı oluşturmaya çalışması ve Peygamberimizi Cehennemde göstermesi dini ve siyasi kasıt taşımaktadır…

 Dante şairliğinden önce fanatik Hıristiyan ve siyasetçidir…

Tapınak Şövalyeleri’nin bir üyesidir…  

Dante ilahi komedyayı yazdıktan sonra, 1321 yılında İtalya’da ölmüştür…

***

 "İlahi Komedya"nın Cehennem, Araf ve Cennet olmak üzere üç ana kısımdan oluşur…

Dante'nin yolculuğunu, karşılaştığı karakterleri ve ortaçağ düşüncesindeki yerini açıklayan notlarla zenginleştirilmiştir…

Ayrıca, eserin edebi yapısı, temaları, mitolojik ve tarihi göndermeleri de metinlerde kendine yer bulmaktadır...

Eser, Antik ve Orta Çağ düşünce akımları mozaiğine sahiptir...

Hıristiyanlık inancının temel öğretileriyle birlikte klasik mitoloji, felsefe, tarih ve dönemin bilimsel bilgilerinden beslenir…

Hıristiyanlığın üçleme ilkesini (Baba, Oğul, Kutsal Ruh) yansıtan yoğun bir sayı sembolizmi üzerine kuruludur…

Cehennem, Araf, Cennet bölümlerinin her birinde 33, toplamda 100 şarkıdan oluşmaktadır…

***

CEHENNEM

Dante, İlahi Komedya'nın Cehennem bölümünde eserin siyasi, dini ve kozmolojik bağlamını inceliyor...

Özellikle Dante'nin Papalık'a yönelik eleştirileri, dönemin Floransa'sındaki beyaz ve siyah çatışmaları ve şairin sürgün hayatı detaylandırılıyor…

Cehennem'in farklı katmanlarında günahkârların karşılaştığı cezalar, mitolojik figürler ve tarihi şahsiyetler üzerinden açıklanıyor…

Cehennem'in ilk şarkısında Dante'nin karşısına çıkan pars (şehvet), aslan (kibir) ve dişi kurt (tamahkârlık), onun Floransa'daki siyasi çatışmaları ve Papalık sarayının açgözlülüğü hakkındaki görüşlerini ifade eder…

Hz.Muhammed ve Hz. Ali'nin fitne ve nifak günahı nedeniyle Cehennem'de cezalandırılması tasvir edilir…

Dante, yolsuzluk ve fesat suçlamasıyla gıyabında sürgün ve yüksek bir para cezasına çarptırılmıştır...

Bu cezayı ödememesi, cezasının süresiz sürgüne ve hatta ölüm cezasına dönüşmesine neden olmuştur

Dante, Papalığın ahlaki ve siyasi yozlaşmasını, papaların ve din adamlarının açgözlülüğünü, paraya düşkünlüğünü sert bir dille eleştirir…

Papalığa miras bırakılan toprakların, Kilise'nin dünyevi iktidar ve zenginliklere tamah etmesine yol açan büyük bir fenalık olduğunu belirtir...

Cehennem'in On Dokuzuncu şarkısında simonyacıları (din ticareti yapanları) cezalandırır… Burada baş aşağı asılı olan Papa III. Nicolaus'u tasvir etmesi, din ticaretini en büyük günahlardan biri olarak görmesinin açık bir örneğidir…

Cehennem'in bir simgesi olarak, Şeytan'ın ve ona başkaldıran meleklerin meskenidir!

Hainler arasında, İsa'ya ihanet eden Yahuda'nın yanı sıra, Jül Sezar'a ihanet eden Brutus ve Cassius'un yer alması, Dante'nin dünyevi otoriteye ihaneti de ruhani otoriteye ihanet kadar büyük bir suç olarak gösterir…

***

ARAF

Araf, ahret kavramlarında yer alan, kötüler ve iyilerin sınıfına sokulamayan, inançlı günahkârların veya günah ve sevapları eşit olanların gideceği geçici arınma yeridir…

Cennet ve Cehennem arasında bir yer…

Bu kısımda genelde Dante'nin Araf'taki yolculuğunu, karşılaştığı ruhları ve bu ruhların dünyevi günahlarının kefaret süreçlerini ele almaktadır…

Aynı zamanda, Dante'nin Papalık ve İmparatorluk üzerine siyasi eleştirileri ve düşünsel unsurlara da ışık tutulmaktadır...

Eserdeki  tasvirler, mitolojik ve dini referanslar ile dönemin toplumsal ve siyasi olaylarına yapılan göndermelere açıklık getirilmektedir...

Adaletsiz Yöneticilerin, Soylu vazifelerini ihmal etmelerinden kaynaklanan bir karmaşa içinde olduklarını ifade eder…

İnsan doğasının fesatlığı değil, kötü idare olduğunu savunur…

İnsanların göklerin etkisine bağlandığını, ancak Tanrı tarafından akıl sahibi olarak yaratılan ruhun özgür iradesiyle iyi ve kötü arasında seçim yapabileceğini vurgular…

Bu nedenle, doğru yolu gösterecek bir yasa ve hükümdar gerektiğini belirtir…

Dante’ye göre insanın kurtuluşu ve toplumun selameti, ancak dünyevi ve ruhani iktidarların doğru bir şekilde görevlerini erdem ve imanla yerine getirmesiyle mümkündür…

Papalık ve Ruhban sınıfının Dante'ye göre hem ahlaki hem de siyasi olarak yozlaşmıştır… 

Onların açgözlülüğü, paraya düşkünlüğü, sahte aflar, imtiyazlar ve rüşvetle makam alma gibi günahlar işlemeleri bu yozlaşmanın görünen yüzüdür...

Ancak en vahim hataları, ruhani iktidar ve yargı sınırları içinde kalmak yerine dünyevi iktidara ortak olmaları ve İmparatorun yetkilerini gasp etmeleridir…

***

CENNET

Dante  İlahi Komedya adlı eserinin Cennet bölümünde eserin yazım süreci ve sürgünde geçen dönem gibi tarihsel ve edebi bağlamı açıklar…

Ayrıca, ele aldığı siyasi ve dini eleştirilere geniş yer verir…

Özellikle papalık kurumunun yozlaşması, din adamlarının dünyevi hırsları ve bu durumun İtalya üzerindeki etkileri vurgulanır…

Cehennem, Araf ve Cennet'in mimarisini ve katmanlarını detaylı bir şekilde açıklar…

Bu âlemlerde ruhların nasıl cezalandırıldığını, arındığını ve ödüllendirildiğini anlatır…

Son olarak, Dante'nin kozmolojik ve teolojik yolculuğunu, Tanrı’yı idrak edişini ve bu eserin ahlaki ve ıslahatçı amacını aktarır...